ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

«تذکر» کلیدواژه جدید قوه قضاییه برای تشکیل پرونده قضایی علیه رسانه‌ها

همزمان با کارزار انتخابات ریاست جمهوری در ایران و در ادامه برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، دادستان تهران علیه روزنامه جهان صنعت اعلام جرم کرد و برای مدیر مسئول این رسانه پرونده قضایی تشکیل شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز ۱۲تیر۱۴۰۳ (۲جولای۲۰۲۴) با انتشار این خبر اعلام کرد: «در پی درج مطلبی در روزنامه جهان صنعت در مورد نتیجه انتخابات، مدیر مسئول این روزنامه از دادستانی تهران تذکر گرفت.» این خبرگزاری در ادامه این خبر نوشت: «پرونده قضایی این روزنامه در این خصوص رسیدگی خواهد شد.» توضیح تکمیلی میزان از تذکر به جهان صنعت به معنای اعلام جرم دادستان علیه این روزنامه و تشکیل پرونده قضایی علیه مدیر مسئول این رسانه است.

به نظر می‌رسد، به دلیل برخوردهای فراقانونی گسترده با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و در نتیجه ایجاد بارِ ضمنیِ منفی در اذهان عمومی درباره اصطلاحاتی مانند «اعلام جرم» و «تشکیل پرونده قضایی»، قوه قضاییه در تلاش برای جایگزین کردن اصطلاحاتی با بار منفی کمتر مانند «تذکر» به‌جای این واژه‌های حقوقی است، بدون اینکه تغییری در سطح سرکوب و یا فرایندهای حقوقی ایجاد کند.

«تذکر»، کلیدواژه‌ای پرتکرار در هفته‌های گذشته و همزمان با تداوم کارزار تبلیغات در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود. کمیته رصد و پایش تخلفات انتخاباتی رسانه‌ها پیش‌تر اعلام کرد که مجموعا به ۱۷ روزنامه، خبرگزاری و پایگاه خبری به دلیل آنچه این کمیته «تخطی از مفاد قانون مطبوعات و قانون انتخابات ریاست جمهوری» معرفی کرد، تذکر خواهد داد. کماکان مشخص نیست تذکر کمیته رصد و پایش تخلفات انتخاباتی به رسانه‌ها، به معنای تهدید به تشکیل پرونده قضایی است یا مشابه روزنامه جهان صنعت تشکیل پرونده قضایی.


بر پایه آخرین گزارش ماهانه منتشرشده توسط سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI)، در ماه ژوئن و همزمان با کارزار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخوردهای امنیتی و قضایی با رسانه‌های ایرانی ۹ برابر نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت. این میزان، وسیع‌ترین سرکوب رسانه‌ها در طول یک ماه از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی بود.