ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

حکم زندان روح‌الله نخعی، روزنامه‌نگار، اجرا شد

روح‌الله نخعی، روزنامه‌نگار، روز ۲۰فوریه۲۰۲۴ (۱اسفند۱۴۰۲)، پس از مراجعه به دادسرای اجرای احکام اوین، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به این زندان منتقل شد.

پرتو برهان‌پور، وکیل روح‌الله نخعی، با انتشار این خبر در صفحه کاربری خود در ایکس نوشت: «حکم دو سال حبس روح‌الله نخعی، علی‌رغم اینکه او مشمول بخشنامه عفو اعلامی ۱۴۰۱ می‌شد، امروز اجرا شد.» اشاره این وکیل دادگستری به صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» در فوریه۲۰۲۳ (بهمن۱۴۰۱) است. در پی صدور این بخشنامه، پرونده شماری از شهروندانی که در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی بازداشت و یا محکوم شده بودند، مختومه اعلام شد.

روح‌الله نخعی، یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در ارتباط با اعتراضات زن، زندگی، آزادی، است. او در این پرونده، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، به دو سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، به هفت ماه حبس محکوم شد. این حکم مدتی بعد مورد تایید شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران قرار گرفت. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، دو سال از حکم زندان صادرشده علیه این روزنامه‌نگار قابل‌اجرا است.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط دفاع از جریان آزاد اطلاعات، از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی-تاکنون، احکام زندان صادرشده علیه سه روزنامه‌نگار اجرا شده است؛ ارسلان رسولی در استان مازندران، نسرین حسنی در خراسان شمالی و روح‌الله نخعی در تهران.