ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

دست‌کم چهار روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای احضار یا بازداشت شدند

روز یکشنبه ۲۰خرداد۱۴۰۳ (۹ژوئن۲۰۲۴)، ساعتی پیش از اعلام رسمی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست جمهوری، یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و صبا آذرپیک، فعال رسانه‌ای، برای اجرای حکم زندان بازداشت شدند، علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال رسانه‌ای و سیاسی به دادستانی تهران احضار شد و وحید اشتری، دیگر فعال رسانه‌ای، از ارسال پرونده محکومیت‌اش به شعبه اجرای احکام خبر داد.

میزان خبرگزاری قوه قضاییه، روز یکشنبه با انتشار خبری نوشت: «یاشار سلطانی در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی دارد، پس از تجدید نظرخواهی و رای نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (یازده فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است.» میزان در این خبر اشاره‌ای به مصادیق اتهامات یاشار سلطانی نکرد.

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و مدیر پایگاه خبری اسکان‌نیوز است. او طی سال‌های گذشته پرونده‌های متعددی در ارتباط با فسادهای اقتصادی مقام‌های جمهوری اسلامی را افشا کرد و هر بار با شکایت برخی مقام‌های دولتی مواجه شد. از مشهورترین پرونده‌هایی که او افشاکننده آن بود، پرونده موسوم به «املاک نجومی شهرداری تهران» بود که در دوران محمدباقر قالیباف، شهردار سابق، رخ داده بود.

خبرگزاری قوه قضاییه، روز یکشنبه همچنین در خبری دیگر از اجرای حکم زندان صبا (صفورا) آذرپیک، فعال رسانه‌ای خبر داد. این خبرگزاری نوشت: «براساس حکم صادره، صفورا آذرپیک بابت پنج فقره نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی و اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از ایشان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت پنج فقره جرم افترا نسبت به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. همچنین این فرد بابت جرم تهدید به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.»

میزان در ادامه این خبر اعلام کرد که صبا آذرپیک پرونده باز دیگری با هشت شاکی خصوصی دارد که در مرحله دادرسی است و حکم نهایی آن صادر نشده است.

پیش‌تر نهاد مجلس شورای اسلامی، سیدمحسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم، زهرا شیخی، نماینده مجلس یازدهم و دو شاکی دیگر (علی‌رضا رزم‌حسینی، وزیر صمت دولت حسن روحانی) از صبا آذرپیک شکایت کرده بودند. صبا آذرپیک، فعال رسانه‌ای نزدیک جریان اصلاح‌طلب است. او در این پرونده سیدمحسن دهنوی را با استناد به یک فایل صوتی متهم به دریافت رشوه کرده بود.

خبرگزاری قوه قضاییه در سومین خبری که روز یکشنبه منتشر کرد، از احضار علی اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی و رسانه‌ای حامی جمهوری اسلامی، به دادستانی تهران خبر داد. میزان در این خبر اعلام کرد: «طی روز‌های اخیر علی‌اکبر رائفی‌پور مطالبی را در فضای مجازی منتشر کرد که با توجه به گزارش ضابطین پرونده‌ای با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی برای نامبرده تشکیل شد.» به نظر می‌رسد، احضار رائفی‌پور مرتبط با اظهارات اخیر او و تردیدهایی است که این فعال رسانه‌ای درباره رویداد کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در سقوط هلی‌کوپتر حامل آنها، منتشر کرده است.

در این روز وحید اشتری، فعال رسانه‌ای حامی جمهوری اسلامی نیز با انتشار توییتی از ارسال پرونده محکومیتش به شعبه اجرای احکام خبر داد. وحید اشتری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، مسئول اسبق بسیج دانشگاه تهران و عضو گروهی موسوم به «عدالتخواه» است. او به دلیل افشای سفر اعضای خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به ترکیه برای خریدن سیسمونی که بعدها این رویداد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به «سیسمونی گیت» شهرت یافت، توسط دادگاه انقلاب به حبس محکوم شد.

روز یکشنبه ۲۰خرداد۱۴۰۳ (۹ژوئن۲۰۲۴)، شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی، با رد صلاحیت گسترده نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از میان حدود ۸۰ نامزد ثبت‌نام کننده، صلاحیت شش مقام سیاسی جمهوری اسلامی را تایید کرد. سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شخصیت‌های سیاسی تاییدصلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان هستند.