ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

ضرب‌وجرح و بازداشت موقت علی‌رضا شهرکی، عکاس‌خبرنگار، توسط همراهان وزیر نیرو

همراهان علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و ماموران حراست آب و فاضلاب استان سیستان‌وبلوچستان، روز ۱۷خرداد۱۴۰۳ (۶ژوئن۲۰۲۴)، در جریان افتتاح طرح‌ آب‌شیرین‌کن در این استان، علیرضا شهرکی، عکاس‌خبرنگارِ خبرگزاری ایرانا را ابتدا مورد ضرب‌وجرح قرار دادند و پس از بازداشت، او را برای مدتی در یک خودرو محبوس کردند.

بر اساس گزارش رسیده به «دفاع از جریان آزاد اطلاعات» (DeFFI)، بازداشت موقت، توهین و ضرب‌وجرح علیرضا شهرکی توسط همراهان وزیر نیرو در شرایطی اتفاق افتاده که این عکاس‌خبرنگار در حال عکاسی از علی‌اکبر محرابیان بوده است.

به گفته منابع دِفای، در جریان مراسم افتتاح طرح‌های انتقال آب و پروژه آب‌شیرین‌کن فراساحلی در استان سیستان‌وبلوچستان و زمانی که علیرضا شهرکی در حال انجام وظیفه حرفه‌ای خود بود، «یکی از همراهان علی‌اکبر محرابیان، از علی‌رضا شهرکی درخواست کارت خبرنگاری کرد و سپس به بهانه نداشتن آیدی‌کارت که به‌دلیل ضعف برگزارکنندگان مراسم صادر نشده بود، شروع به توهین و برخورد فیزیکی با آقای شهرکی کرد. همراهان علی‌اکبر محرابیان و ماموران حراست آب‌وفاضلاب نه تنها اجازه ندادند که علی‌رضا شهرکی مدارک شناسایی‌اش را به آنها نشان دهد که زمانی که او تلاش کرد برای اثبات هویتش با مدیر روابط عمومی استانداری سیستان‌وبلوچستان تماس بگیرد، موبایل او گرفتند و بر زمین زدند.»

به گفته منبعی که با دفاع از جریان آزاد اطلاعات گفت‌وگو کرده است، همراهان وزیر نیرو و ماموران حراست آب‌وفاضلاب زاهدان «علی‌رضا شهرکی را پس از ضرب‌وجرح به یک خودرو منتقل و همزمان با حبس کردن این عکاس‌خبرنگار اقدام به بازجویی از او کردند. نهایتا علی‌رضا شهرکی با مداخله مدیر روابط عمومی استانداری سیستان‌وبلوچستان آزاد شد و زمانی که دوباره به سالن برگزاری مراسم بازگشت، بار دیگر از سوی همراهان وزیر نیرو مورد توهین و ناسزا قرار گرفت و ماموران اجازه انجام کار حرفه‌ای‌اش را به او ندادند و علی‌رضا شهرکی را از سالن اخراج کردند. ماموران این‌بار با مدیر روابط عمومی استانداری نیز درگیر شدند و به او نیز توهین کردند.»

علی‌رضا شهرکی، عکاسِ خبریِ خبرگزاری ایرانا است. او از سوی این خبرگزاری دولتی برای پوشش خبری و عکاسی از مراسم افتتاح طرح‌های انتقال آب و پروژه آب‌شیرین‌کن فراساحلی در استان سیستان‌وبلوچستان به این مراسم اعزام شده بود.