ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

گزارشی از آخرین وضعیت ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگار، در زندان مشگین‌شهر

ابراهیم رشیدی (ساوالان)، روزنامه‌نگار و پژوهشگر اهل مشگین‌شهر در استان اردبیل، در پنجاه‌وچهارمین روز از زمان بازداشت، کماکان بلاتکلیف در زندان مرکزی این شهر محبوس است.

به گفته منابع دفاع از جریان آزاد اطلاعات، ابراهیم رشیدی، روز ۳۰دسامبر۲۰۲۳ (۹دی۱۴۰۲)، در خانه پدری‌اش در روستای «میرکندیِ» شهرستان مشگین‌شهر بازداشت شد. ماموران اداره اطلاعات، این روزنامه‌نگار را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند و پس از انتقال به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل کردند.

ابراهیم رشیدی پس از تحمل بیش از دو هفته حبس در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. طی مدت بازداشت این روزنامه‌نگار در بازداشتگاه، او از داشتن وکیل و امکان ملاقات با خانواده محروم بود. روز ۱۵ژانویه۲۰۲۴ (۲۵دی۱۴۰۲)، ماموران زندان اردبیل در بدو ورود این روزنامه‌نگار به این زندان، در اقدامی که از مصادیق شکنجه روانی است، موهای سر ابراهیم رشیدی را تراشیدند.

این اقدام که به نظر می‌رسد برای تشدید فشار روانی بر ابراهیم رشیدی انجام شده است، حتی در قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران نیز غیر قانونی است. مطابق ماده ۱۳۴ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، «تراشیدن و کوتاه کردن بیش از حد متعارف موی سر و صورت زندانی بدون رضایت وی ممنوع است.»

ابراهیم رشیدی، روز ۲۷ژانویه۲۰۲۴ (۷بهمن۱۴۰۲)، از زندان اردبیل به زندان مشگین‌شهر منتقل شد و کماکان بلاتکلیف در این زندان محبوس است. شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مشگین‌شهر، ابراهیم رشیدی را در این پرونده به «تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی متهم کرده است. به‌رغم صدور قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای این روزنامه‌نگار و تهیه وثیقه از سوی خانواده ابراهیم رشیدی، کماکان دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مشگین‌شهر از پذیرش وثیقه و صدور قرار آزادی، امتناع می‌کند.

ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آذربایجانی است. او در دو دهه‌ گذشته به دلیل فعالیت‌های مدنی، انتشار گزارش‌های انتقادی و نشر پژوهش‌های مستقل، بارها بازداشت، شکنجه و حبس را در زندان‌های اهر، مشگین‌شهر، اردبیل، تبریز، ارومیه و اوین تحمل کرده است.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط دفاع از جریان آزاد اطلاعات، اکنون دست‌کم ۱۱ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران محبوس هستند؛ سعیده شفیعی، نسیم سلطان‌بیگی و ویدا ربانی در زندان اوین، نسرین حسنی در زندان بجنورد، ابراهیم رشیدی در زندان مشگین‌شهر، ابوبکر توحیدی در زندان زاهدان، کامیار فکور، روح‌الله نخعی و مهدی افشارنیک در زندان اوین و علی تسنیمی و نیکان خبازی در بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران.