ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش فصلی سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

این گزارش تحلیلی-آماری، گزارش سه ماهه اول سازمان دفاع...

گزارشی از آخرین وضعیت چهار روزنامه‌نگار بازداشتیِ فردای اقتصاد

«بهزاد بهمن‌نژاد»، «علی تسنیمی»، «نیکان خبازی» و «مهرداد عسگری»، چهار روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در رویداد توقیف رسانه فردای اقتصاد، از روز ۹فوریه۲۰۲۴ (۲۰بهمن۱۴۰۲)، در بازداشتگاه آگاهی شاپورِ تهران محبوس هستند.

بر پایه گزارش رسیده به دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI)، شامگاه دیروز دوشنبه ۱۲فوریه۲۰۲۴ (۲۳بهمن۱۴۰۲)، ماموران امنیتی، بهزاد بهمن‌نژاد، قائم‌مقام سردبیر فردای اقتصاد و علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری، ویدئو ژورنالیست‌های این رسانه را برای چند ساعت از بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران به ساختمان کیان (محل استقرار تحریریه فردای اقتصاد) بازگرداندند و بار دیگر اقدام به تفتیش تحریریه و بازجویی همزمان این روزنامه‌نگاران در این محل کردند.

روز ۹فوریه۲۰۲۴ (۲۰بهمن۱۴۰۲)، ماموران امنیتی، این چهار روزنامه‌نگار را که از روز ۵فوریه این سال (۱۶بهمن)، در تحریریه رسانه فردای اقتصاد محبوس بودند، به بازداشتگاه شاپور تهران منتقل کردند.

منبعی آگاه از آخرین وضعیت پرونده بهزاد بهمن‌نژاد، علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری، به دفاع از جریان آزاد اطلاعات گفت: این چهار روزنامه‌نگار «بیش‌تر از یک هفته است که تحت بازجویی‌ها و فشارهای امنیتی هستند. با این وجود نهاد بازداشت‌کننده کماکان اسناد و شواهدی برای اثبات جرم علیه آنها ندارند و عملا در تلاش برای پرونده‌سازی است. شب گذشته هم پس از انتقال بهزاد بهمن‌نژاد، علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری به تحریریه فردای اقتصاد، ماموران بار دیگر ساعت‌ها اقدام به تفتیش دوباره دفتر کردند و تمامی لوزام اکترونیکی را بار دیگر کنترل کردند.»

بهزاد بهمن‌نژاد، علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری، شامگاه روز گذشته و ساعتی پس از انتقال به ساختمان کیان (محل استقرار تحریریه فردای اقتصاد)، به بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران بازگردانده شدند. این روزنامه‌نگاران در نهمین روز از زمان بازداشت، کماکان از دسترسی به وکیل محروم هستند.

منبع مطلع دیگری که با دفاع از جریان آزاد اطلاعات گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، طی مدت بازداشت چهار روزنامه‌نگار فردای اقتصاد، مقام‌های قضایی از پاسخگویی شفاف به خانواده‌های آنها امنتاع می‌کنند و در پاسخ به علت تداوم بازداشت بهزاد بهمن‌نژاد، علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری، به آنها گفته شده است که «بازپرس پرونده در مرخصی است.»

پیش‌تر یک منبع مطلع به دی‌اف‌آی گفته بود، روز سه‌شنبه ۶فوریه (۱۷بهمن) و در دومین روز توقیف فردای اقتصاد، «علی صالحی»، دادستان تهران، شخصا در ساختمان کیان حضور یافت و اقدام به بازخواست و تهدید روزنامه‌نگاران محبوس‌ در تحریریه این رسانه به دلیل رسانه‌ای شدن بازداشت خبرنگاران کرد.

روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲)، در رویدادی بی‌سابقه، نیروهای امنیتی با ورود به تحریریه فردای اقتصاد، اقدام به محبوس کردن تمامی اعضای تحریریه و کارکنان این رسانه در ساختمان کیان در میدان آرژانتین تهران کردند. ماموران همزمان با توقیف این رسانه، موبایل‌های تمامی روزنامه‌نگان حاضر در تحریریه را ضبط و مانع از خروج آنها از ساختمان شدند.

این اقدام نامتعارف ماموران امنیتی در محبوس کردن روزنامه‌نگاران در دفتر تحریریه، تا ۱۴ ساعت پس از آغاز این رویداد ادامه یافت. پس از تجمع خانواده‌های روزنامه‌نگاران فردای اقتصاد مقابل ساختمان کیان و رسانه‌ای شدن این رویداد، به مرور شماری از روزنامه‌نگاران آزاد شدند.